Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links

Home

Contact

Site map


Tips 1 || Tips 2 || Tips 3


Drie vragen over remvloeistof

TRW introduceert een nieuwe remvloeistof: Universal DOT 5.1 ESP.

Drie vragen: waarom een speciale remvloeistof voor ESP-remsystemen?
Hoe universeel is die ‘Universal’ remvloeistof?
En: waarom zoveel drukte over de kwaliteit van remvloeistof?

Allereerst ESP. In hydraulische ESP/ABS-eenheden moet de remvloeistof door zeer nauwe boringen, vaak kleiner dan 0,1 mm, naar de kleppen en pompen worden geperst. Wanneer ESP of ABS ingrijpt, is een zeer snelle op- en afbouw van de druk in het systeem noodzakelijk. Dat kan alleen als de viscositeit van de remvloeistof laag genoeg is, ook en vooral als het buiten koud is. “Onder de 750 centiStokes (cSt) bij een temperatuur tot -40°C”, meldt TRW trots.

In alle DOT remsystemen?

Ten tweede het universele karakter van Universal DOT 5.1 ESP. Mag je dat goedje zomaar in ieder hydraulisch remsysteem toepassen? “Deze universele remvloeistof is geschikt voor alle DOT-systemen”, zegt TRW. Maar let op, daar zit een addertje onder het gras. Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen. Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen, die wel in klassiekers en een deel van de Harley-Davidsons gebruikt worden.

DOT 5 is anders

Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan. Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt. De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

Glycol en siliconen niet mengen!

Kortom, de Universal DOT 5.1 ESP gaat prima samen met DOT 3 en DOT 4, maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.

Hete remvloeistof

Ten derde, de kwaliteit van remvloeistof. Moeten we ons daar nu echt zo druk over maken? Als we willen dat het ESP goed werkt wel. Maar er is nog een puntje. Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof. Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie. Als de bestuurder het rempedaal intrapt drukt hij alleen maar dampbelletjes samen. Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).

Nat kookpunt

Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof. Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof. Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaar in het systeem zit en heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen. Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat. Dat levert heel andere minimale kookpunten op: DOT 3: 140°C, DOT 4: 155°C en DOT 5.1 (ESP): 190°C.

Dankbare klant

Blijft over de bonusvraag: hoe heet wordt die remvloeistof nu eigenlijk? Dat hebben we een jaartje of acht geleden onderzocht tijdens een Alpentest. Met hoogwaardige remsystemen in topconditie kwamen we tot boven de 160°C. Met een systeem met remtrommels achter en B-merk remblokken voor tot royaal boven de 200°C. We concludeerden toen: “Is de remvloeistof in slechte conditie dan gaat het eerder mis. Controleren dus, dat kookpunt! En indien nodig: vervangen! Uw klant is u dankbaar als hij met zijn caravan de Grossglockner afrijdt”. Tja, wat moeten we daar nog aan toevoegen?
Bron: AMT Erwin den Hoed 25 apr 2013


Lees hier meer over het Canbus systeem


Remvloeistof vervangen en upgraden



© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com