Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links

Home

Contact

Site map


Tips 1 || Tips 2 || Tips 3

Starthulp: zelf doen of toch maar de Wegenwacht inschakelen

Bij onjuist gebruik van startkabels kan u veel schade aan de elektronica van uw auto toebrengen. Waar moet u op letten als u zelf de startkabels ter hand neemt? Hoe gaat de Wegenwacht te werk met een intelligente starthulpinstallatie? Peter Heemskerk, manager Technische Helpdesk, legt uit.

 U bent natuurlijk van harte uitgenodigd om de Wegenwacht in te schakelen als uw accu even niet doet wat van hem wordt verlangd. U kunt het ook zelf, maar bedenk u dat het niet goed uitvoeren van een starthulp veel schade kan veroorzaken aan de elektronica van uw auto. Juist daarom zijn Wegen-wachtauto’s uitgerust met een intelligente starthulpinstallatie. Het intelligente van de starthulpinstallatie is dat hij de hoeveelheid toegediende energie afstemt op de actuele conditie van de pechaccu. Pas als de lege accu voldoende is bijgeladen wordt automatisch aangegeven dat de pechauto gestart kan worden.


Startkabels benzine

Gaat u de starthulp toch zelf uitvoeren, houdt u zich dan aan de volgende spelregels:

Bezuinig niet op de kwaliteit van een set starthulpkabels. De ANWB-winkels bieden twee varianten: één voor lichte en één voor zware personenautomotoren.


Startkabels diesel

Lees vooraf de handleiding van uw auto, in veel instructieboekjes wordt de procedure beschreven en u ontdekt zo tevens waar de accu in uw auto is geplaatst.

Bescherm uw handen (handschoenen) en uw kleding tegen zuur en chemische verontreinigingen in de buurt van de accu.

Kies qua grootte een minimaal gelijkwaardige auto als helpende auto; een Transit Diesel opstarten met een Ka als helpende auto is geen goede combinatie, andersom kan eventueel wel. Controleer of beide auto’s gelijke boordspanning hebben (6/12/24 Volt).

Laat de motor van de helpende auto gedurende de starthulp draaien om te voorkomen dat u op een bepaald moment twee lege accu’s heeft.

Sluit de kabels op de volgende wijze en in de hierna genoemde volgorde aan:

Verbind als eerste de twee pluspolen van de accu’s van beide auto’s aan elkaar met de rode kabel.

Sluit de zwarte kabel aan op de minpool van de accu van de helpende auto

Sluit de andere zwarte klem aan op een stevig ijzer motoronderdeel van de pechauto.

Start de helpende auto.

Om schade aan elektronica van de auto te voorkomen gaat u nu als volgt te werk:

Neem een eventuele mobiele telefoon, mobiele DVD-speler of ander mobiel accessoire los van het boordnet van de auto.

Zet een aantal 'zware' elektrische verbruikers zoals de kachelventilator, achterruitverwarming en ruitenwissers aan.

Start de pechauto.

Demonteer de kabels in omgekeerde volgorde als waarin u ze monteerde.

Schakel de verbruikers in de pechauto weer uit en maak een rit (stationair laten lopen is niet voldoende) van minimaal een half uur om de accu weer op te laten laden.

Laat de accu door een specialist of door uw garage doormeten om te voorkomen dat het probleem zich op korte termijn zal herhalen.

Bron: ANWB



Autolampen moeilijker zelf te vervangen

Het vervangen van autolampen wordt bij moderne auto's steeds ingewikkelder. Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB. De lampjes zijn tegenwoordig zo gecompliceerd geplaatst, dat het bij ruim dertig procent van de voertuigen niet meer mogelijk is een lampje snel te vervangen.
De ANWB heeft enkele tips voor u op een rijtje gezet.

Het niet of nauwelijs zelf kunnen vervangen van de autolampen is een onwenselijke situatie, omdat automobilisten verplicht zijn om een defect lampje direct te vervangen. Op het rijden zonder verlichting staat een boete van 65 euro. Ook zonder bekeuring zal een kapot lampje, dat niet door de bestuurder zelf vervangen kan worden, tijd en geld kosten. In toenemende mate moet de Wegenwacht te hulp schieten bij deze problemen. Bij vervangen van het lampje in de garage zal dat vaak een pittige rekening tot gevolg hebben.


Bij de VW Golf IV zijn de koplampen niet toegankelijk

Teveel onderdelen

De ANWB heeft 55 van de best verkochte modellen in Nederland bij daglicht onderzocht. Ze vertegenwoordigen ruim zeventig procent van de verkochte personenauto's in 2004. Bij ruim dertig procent waren de lampen niet goed te bereiken, vaak door een gecompliceerde constructie of omdat er teveel onderdelen uitgebouwd moeten worden om bij de lampen te komen.


Bij de Ford Fiesta moet eerst grille en koplamp uitgebouwd worden

Informatie autofabrikanten

Ook uit bij de autofabrikanten opgevraagde informatie blijkt dat bij een groot deel van de hedendaagse automodellen een koplampje niet meer binnen 15 minuten en/of niet met behulp van het bij de auto geleverde boordgereedschap te vervangen is. De ANWB vindt dit een slechte zaak en is van mening dat vanuit het oogpunt van veiligheid en wetgeving een lampje eenvoudig door de gebruiker zelf vervangen moet kunnen blijven worden.

Tips voor autorijders

Het is verstandig een set met reservelampen in de auto te hebben. Let hierbij op de toegepaste lampen in uw auto (bijvoorbeeld H4, H7 of H1). Zeker bij auto's met niet algemeen verkrijgbare lampentypen (bv. HB3 of HB4) is een reservelamp in de auto eigenlijk een must. Bij sommige auto’s worden voor de (kunststof) koplampen anti-UV-halogeenlampjes voorgeschreven en ook deze zijn niet algemeen verkrijgbaar. Informatie over het lampentype van uw auto vindt u in het instructieboekje of raadpleeg uw dealer;

Het stappenplan in het instructieboekje waarin de vervanging wordt omschreven moet nauwgezet gevolgd worden. Helaas worden bepaalde moeilijkheden (te weinig ruimte en zicht) niet altijd duidelijk bij het lezen van de instructies. Bij onduidelijkheden of twijfel of de vervanging zelf kan worden uitgevoerd is het verstandig een wegenwacht of garagist te hulp te roepen;

Werkzaamheden aan Xenonverlichting mogen vanwege de hoogspanning van het systeem (levensgevaar !) alleen door een vakman worden uitgevoerd;

Voor het wisselen van een lamp altijd de verlichting uitschakelen (gevaar voor kortsluiting);

Een lamp altijd vervangen door één van hetzelfde type. De aanduidingen (Volt / Watt) vindt u op de voet van de lamp of op de glazen kolf;

De glazen kolf van een halogeenlamp mag niet met de handen aangeraakt worden omdat er anders vet achterblijft dat op de lamp kan inbranden. Aanraken met de hand verkort zo de levensduur;

Voorzichtigheid is geboden omdat Halogeenlampen onder hoge druk staan (verwondinggevaar);

Na het vervangen van een koplamp is het raadzaam zo spoedig mogelijk de lichtinstelling te laten controleren, omdat deze door de werkzaamheden of een ongunstige passing in de lampvoet veranderd kan zijn.

ANWB aanbevelingen voor fabrikanten

Bij auto’s zonder xenonverlichting moet het mogelijk zijn dat een gemiddelde autogebruiker met behulp van de bij de auto behorende instructieboekje zelf langs de kant van de weg een lampje kan vervangen;

In het instructieboekje moet het toegepaste lamptype en de handeling om het lampje te vervangen duidelijk en op ondubbelzinnige wijze zijn beschreven en toegelicht met goede afbeeldingen, zodat in geval van pech een snelle lampenvervanging mogelijk is;

Een lampenvervanging moet zonder gereedschap kunnen worden uitgevoerd en in het geval er toch gereedschap nodig is dient dit onderdeel te zijn van het boordgereedschap van de auto;

Bij auto's met xenonverlichting moeten in de motorruimte duidelijke waarschuwingen zijn aangebracht voor de aanwezige hoogspanning;

Auto’s zouden standaard afgeleverd moeten worden met zogenaamde ‘longlife-lampen’ voor het dimlicht.

Conclusie

Vastgesteld is dat bij ruim 30% van de onderzochte automodellen een koplampje niet langs de kant van de weg door de gebruiker zelf te vervangen is. Dat betekent dat bij een steeds groter deel van de huidige personenauto’s het vervangen van een koplampje zo lastig is dat dit niet meer door een gemiddelde automobilist zelf kan worden uitgevoerd. De ANWB vindt dit een slechte ontwikkeling. Vanuit het oogpunt van veiligheid en wetgeving moet een lampje eenvoudig door de gebruiker zelf te vervangen zijn en mag dit geen complete reparatie worden.

Testresultaten ANWB lampenonderzoek (150 kB)
Bron: ANWB



Motorolie voor VW en Seat 

Volkswagen schrijft in de meeste TDi's (100-130pk) een
0W-30 olie voor met 506.01 norm. Voor een Seat Leon met 150pk pompverstuivermotor wordt daarentegen een 5W-40 met 505.01 norm voorgeschreven. Hierover een aantal vragen en antwoorden uit Auto & Motor TECHNIEK;

1. Wat is beter 0W30 of 5W-40?
Na uitvoerig testwerk kiest de fabrikant voor een bepaalde
olieviscositeit. Daarbij speelt het brandstofverbruik een belangrijke rol. Een SAE 0W-30 zal een enkele procenten lagere CO2 uitstoot geven. De SAE 5W-40 olie met de norm 505.01 is de olie die tijdens al het ontwikkelingswerk aan de pompverstuivermotoren is gebruikt. Na veel testwerk is het gelukt een SAE 0W-30 olie geschikt te maken voor deze motor (zie ook punt 5). De mechanische belasting van de pompverstuiverbediening en de zuigerpenlagers is namelijk zeer hoog.

2. Kan men de olie bij verversen wisselen van 0W-30 naar 5W-40 of andersom?
Ja, je kunt bij een VW-motor naar believen van viscositeit wisselen. Seat doet niet mee met de verlengde onderhouds-intervallen, dus voldoet alleen een 505.01 olie. De olie wordt na een jaar of 15.000 km ververst.

3. Welk oliemerk is volgens de fabrikant (Seat/VW) het beste?
Er is geen beter of slechter merk omdat alle oliën aan bepaalde VW-normen moeten voldoen.

4. Als je de 5W-40 olie mag vervangen door een 0W-30, wordt de levensduur dan verlengd van 15.000 km naar 30.000 km?
Longlife oliën mogen alleen worden toegepast in motoren die daarvoor geschikt gemaakt zijn. Bij de VW-, Audi- en sommige Skoda-motoren is dat het geval, bij de Seat motoren niet.

5. Wat is het verschil tussen een 506.00 en een 506.01?
De 506.00 norm is bedoeld voor dieselmotoren met velengde onderhoudsinterval. Aanvankelijk zou deze norm ook gelden voor de pompverstuivermotoren, maar dat bleek technisch niet te gaan. Vandaar de één jaar latere 506.01 norm die wel geschikt is voor de pompverstuivermotoren met verlengde onderhoudsinterval.



Vogelpoep direct verwijderen om schade te voorkomen

Vogels hebben lak aan autolak

Vogeldropouts, in de volksmond gewoon vogelpoep, is de pest voor autolakken. Uitwerpselen nestelen zich vooral bij zonnig, warm weer, in de lak en vreten zich in. Maar ook insectenlarven en boomhars missen hun vernietigende uitwerking niet. Gevolg doffe plekken en in het ergste geval serieuze lakbeschadigingen. Om dit tegen te gaan is het zaak vogelpoep, insectenlarven en boomhars direct van de lak te verwijderen, aldus deskundigen van de BOVAG.

Hoewel er sprake is van een nationaal probleem, schijnen de gevolgen van de vogelpoep van de zeemeeuwen langs de kust nog schrijnender te zijn. Een directe oorzaak is niet aan te geven, maar vermoedelijk worden de extra klachten veroorzaakt door het dieet van de zeemeeuwen dat voornamelijk bestaat uit eiwitrijke vis.

Uit ervaringen blijkt dat de situatie ook bij warme dagen verergert. Vogelpoep op een hete laklaag wordt er als het ware ingebakken. Als er regelmatig een buitje valt, wordt de auto automatisch wat afgespoeld, hetgeen minder slecht voor de lak is.

Direct wassen

Lakbeschadigingen door vogelpoep vallen niet onder de lakgarantie van een auto. Het is dus zaak vogelpoep, insecten-larven en boomhars direct te verwijderen. Daar moet je wel heel veel water voor gebruiken om de vogelpoep eerst los te weken. Ga niet direct met een spons aan de slag, want dan loopt u de kans dat er allerlei krassen in de lak komen. Zet de auto ook regelmatig in de wax, dat beschermt de lak en geeft de vogelpoep minder kans om in te vreten.

Veel gemakkelijker en ook beter gaat dit in het autowasbedrijf. Door de auto regelmatig een waxbehandeling te geven kan een carrosseriebescherming worden gerealiseerd van maar liefst 50%.

Goed wassen

Om een zo'n goed mogelijk resultaat te bereiken van het aanbrengen van een waxlaag is het zaak dat de lak van de auto goed is gereinigd. 'En dat lukt meestal niet goed op straat voor de deur', zegt Rein Zwolsman, voorzitter van de BOVAG afdeling autowasbedrijven. ‘Het handmatig wassen is vaak een lastig en tijdrovend karweitje. Met alle kans op extra lakschade. Het wassen met spons en zeem heeft als nadeel dat door het aanwezige fijne zand in vooral de spons - veelal niet direct zichtbare - krassen op de lak worden gemaakt. Krasjes die je vooral bij donkere kleuren duidelijker ziet.' ‘In een professioneel autowasbedrijf wordt de agressieve vogelpoep met een ruime hoeveelheid (gerecycled) water voorgeweekt en schadevrij verwijderd. Snel, gemakkelijk en met een schone auto op de koop toe. En kies daarbij voor een programma met een extra waxbehandeling. De bescher-mende waslaag zal ervoor zorgen dat het effect van nieuwe aanslagen vanuit de lucht beduidend minder zal zijn.’

Krassen onmogelijk

Zwolsman: 'Met mechanisch autowassen behoren krassen veroorzaakt bij het schoonmaken tot het verleden. Per poetsbeurt wordt namelijk tussen de honderdzeventig en tweehonderd liter water over de auto gespoeld. Hierdoor ontstaat een filmlaag waardoor het krassen door de snel roterende wasborstels van de lak onmogelijk is.'

Toch lijkt juist dat 'krasprobleem' veel Nederlandse automobilisten weg te houden bij een autowas-bedrijf. Volgens Zwolsman echter geheel ten onrechte. 'Het is een fabeltje dat de borstels van een autowasserette voor lakbescha-digingen zorgen.’

Bent u zuiniger geweest op uw portemonnaie dan op de lak van uw auto? Het bezoek aan een autowasbedrijf te lang uitgesteld? Dan zal, waarschuwt Zwolsman, de te late wasbeurt de consequenties pijnlijk zichtbaar maken. ‘Een intensieve poets-beurt kan wellicht soelaas bieden, maar voorkomen blijft een beter advies!’

Nog een laatste tip: Laat de autowas vooral niet links liggen als het regent. Een betere voorbehandeling kunt u zich niet wensen!

Bron www.bovag.nl



Meer tips

© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com