Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links

Home

Contact

Site map


Nieuws 1 || Nieuws 2 || Nieuws 3 || Nieuws 4 || Nieuws 5



Zomerbanden in de winter: kan dat?

Vergelijking typen banden onder winterse omstandigheden

Kunt u op zomerbanden nog wel veilig de winter door? Uit de ANWB Winterbandentest blijkt dat de verschillen tussen zomer- en winterbanden steeds groter worden. Moderne zomerbanden bieden op sneeuw veel minder grip dan hun soortgenoten enkele jaren geleden nog deden. Hierdoor dreigt ook in Nederland de weggebruiker gedwongen te worden in de winter eerder gebruik te maken van winterbanden. Of volstaan de zogenaamde 4-seizoenenbanden? De ANWB heeft de onderlinge verschillen in prestaties tussen verschillende typen banden onder winterse omstandigheden voor u op een rijtje gezet.

Download

Download de pdf met de tabel waarin de verschillende typen banden worden vergeleken, inclusief een uitgebreide toelichting op de resultaten.

Vergelijking winterband, zomerband en 4-seizoenenband

Conclusie

De veiligste band voor het winterseizoen is de winterband. De 4-seizoenenband is en blijft een compromis met prestaties die noch in de zomer, noch in de winter van hoog niveau zijn. In een vlak land als Nederland is de 4-seizoenenband wel inzetbaar. Auto's die hiermee zijn uitgerust zullen ook op sneeuw aanmerkelijk veiliger zijn dan auto's op zomerbanden. Een auto met zomerbanden op sneeuw is niet veilig! Zoals de remproeven (zie video) bewijzen geldt deze conclusie ook voor het vlakke Nederland. Een ruim tweemaal zo lange remweg al vanaf 50 km/h is een veiligheidsrisico. En dat niet alleen voor de inzittenden van de eigen auto, maar ook voor andere verkeersdeelnemers.



Spuitbus maakt lekke band duurder

Een lekke band kan bij een toenemend aantal nieuwe autotypes aanzienlijk duurder uitvallen dan voorheen doordat ze geen reserveband meer hebben. Gebruik van het bijgeleverde alternatief, een spuitbus met schuim, heeft als nadeel dat de band altijd vervangen moet worden en niet meer kan worden geplakt.

Kopers krijgen bij de aanschaf over het algemeen wel de keuze voorgelegd of ze een reservewiel of een veel minder ruimte vergende spuitbus willen. In de spuitbus zit een soort schuim dat snel uitzet en dat via het ventiel in de band moet worden gespoten.

De automobilist kan daarmee naar de eerstvolgende garage rijden. Het schuim beschadigt echter het binnenwerk van de band waardoor deze vervangen moet worden.

Verder bestaat de kans dat de automobilist niet één, maar twee nieuwe banden moet kopen. Als er een te groot verschil in profieldiepte zit wordt namelijk vaak geadviseerd ook de band aan de andere kant van de auto meteen te vernieuwen. De kosten kunnen dan al snel enkele honderden euro’s bedragen.

Lekke banden staan hoog in de pech-toptien en de ANWB Wegenwacht is hier dan ook goed op voorbereid. Vaak kan de band ter plekke geplakt worden. Lukt dat echter niet en heeft de auto geen reservewiel dan probeert de Wegenwacht zo snel mogelijk een passend wiel te vinden. Hiervoor houdt de Wegenwacht bij waar bepaalde bandentypes in voorraad zijn.

Bron: ANP/ANWB



Beru: controleer regelmatig elektra- en ontstekingssysteem

Gesteund door de pechstatistiek van de Duitse ADAC roept Beru , producent van ontstekingsdelen en andere elektrische componenten, op vooral tijdig en regelmatig de ontsteking en het elektrisch systeem van auto's te controleren.

Volgens ADAC komt meer dan de helft van de geregistreerde pechgevallen in Duitsland voort uit problemen in die hoek. Bovendien, voegt Beru toe, leidt een overslaande ontsteking of kapotte lambdasensor tot verhoogd brandstofverbruik, dat met wel 15% kan oplopen.

Concreet raadt Beru aan elke 40.000 tot 60.000 km de bougies of gloeibougies te controleren, en bij defecten liefst als hele set te vervangen. Een onverwarmde lambdasonde moet dan tevens gecontroleerd worden, de verwarmde variant zal na circa 100.000 km slijtage vertonen en mogelijk aan vervanging toe zijn. Verder geeft winterse pekel kans op corrosieproblemen bij elektrische aansluitingen en stekkerverbindingen. Nu treft het mooi dat Beru een nieuwe product-cd op TecDoc basis heeft uitgebracht, waarin de juiste vervangingsdelen gemakkelijk te vinden zijn. Op de cd staan verder technische tips, en aanwijzingen om het TSS systeem voor bandenspanningcontrole te kalibreren. De product-cd en de nieuwste bobinecatalogus zijn in Duitsland gratis aan te vragen (thomas.wasserbaech@beru.de), handiger is misschien om online te zoeken op www.beru.com/products , waar ook een zoekhulp beschikbaar is. Het zoeksysteem is interessant: op automodel en sleutelnummer, dus dat zou ook voor Nederlandse auto's moeten werken. Tot slot kan ook gezocht worden naar delen voor klassieke auto's vanaf bouwjaar 1946.

Bron: AMT



Meer nieuws

© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com