Nieuws
1
|| Nieuws 2 ||
Nieuws
3
|| Nieuws
4
|| Nieuws
5
TSL-olietoevoeging
Wat
is TSL?
TSL
is een olieversterker, zonder
PTFE, Grafiet, Lood, Molybdeen en
actieve zwavelverbindingen
die het smerende vermogen van
uw olie merkbaar vergroot. TSL is
veilig voor alle pakkingen, zorgt
voor extreem lage wrijving in
lagers en voorkomt slijtage. TSL
blijft bij zéér
hoge temperaturen zijn smerende
werking behouden en bespaart
energie. TSL is toepasbaar in
verbrandingsmotoren,
overbrengingen, hydraulische
systemen. Niet te gebruiken in
automatische
versnellingsbakken.
Test van
TSL-olietoevoeging
Het
bestuur, de TC en beheerders van
de AHC zijn donderdag 16 december
getuige geweest van een
indrukwekkende demo van dhr Remco
Lablans van handelsonderneming La
Re, distributeur van TSL
producten.
Deze test gebeurt met de zgn
Timken machine. Timken is
één van de grootste
lagerfabrikanten ter wereld en
heeft deze machine al enige
tientallen jaren geleden
ontwikkeld. Het doel van deze
machine is om aan de hand van een
belastingproef de slijtage vast
te stellen bij een toenemende
druk van gehard
lagermateriaal.
Beschrijving
van de test;
Allereerst
wordt vastgesteld bij welke
belasting het ronddraaiende
lagerschaaltje vastloopt zonder
gebruik te maken van een
smeermiddel. Dit is een imitatie
van de koude start. Bij een
belasting van ± 54 kg loopt
het lagerschaaltje vast.
Bij een volgende test wordt een
bakje met smeerolie onder het
ronddraaiende lagerschaaltje
geplaatst. Bij een druk van 80
tot 100 kg loopt het
lagerschaaltje weer vast.
Na toevoeging van ± 5% TSL
olie kan de druk verhoogd worden
naar 270 kg zonder dat het
lagerschaaltje vastloopt. Nadat
het totale smeermiddel was
verwijderd bleef de electromotor
doorlopen. Het slijtagebeeld op
het lagerschaaltje en rol was
miniem. Zelfs toen als smering
leidingwater werd gebruikt liep
het geheel niet vast.
Voor ons was dit een duidelijke
maar vooral overtuigende test van
het product.
Gevolgen
van gebruik TSL bij auto's en
motoren;
1.
Minder koude-start slijtage
2. Minder mechanische
bijgeluiden
3. Lager brandstofverbruik bij
meer dan 70% van gebruikers
4. Het tikkende geluid van de
hydraulische klepstoters
vermindert of verdwijnt
helemaal
5. Het "vreten" van de
bovenliggende nokkenas wordt
bijna stopgezet.

AHC verkoopprijzen:
(onder voorbehoud)
250cc
- € 23,25
Andere verpakkingen en TSL
producten op aanvraag
Foldermateriaal
met uitvoerige beschrijvingen en
commentaren van gebruikers liggen
ter inzage bij de AHC.
Voor verdere info zie:
www.lare.nl
Automaat
perikelen
Wanneer
u een auto met automaat rijdt,
kunt u in de bergen mogelijk last
krijgen van oververhitting. De
automaat schakelt namelijk niet
tijdig terug als de auto flink
moet stijgen. Hierdoor blijft het
motortoerental en het toerental
van de oliepomp laag. Er stroomt
dan te weinig olie door de
oliekoeler. Vervolgens wordt de
olie in de automatische
versnellingsbak niet goed
gekoeld. Deze zgn.
transmissieolie wordt dan veel te
heet en verliest al zijn smerende
eigenschappen, waardoor de
versnellingsbak behoorlijk wat
schade kan oplopen.
Tijdig
ingrijpen en zelf terugschakelen
voorkomt dan problemen. De
elektronica in de nieuwste
generatie automatische
versnellingsbakken zorgt zelf
voor bijsturing: als de
olietemperatuur te hoog oploopt,
gaat de zgn. lock-up' en de
hoogste versnelling op
non-actief.
De
olie en het oliefilter van een
automatische versnellingsbak
hebben niet het eeuwige leven.
Bij olie verversen hoort meestal
ook het vervangen van het filter.
Daarbij zijn de
onderhoudsvoorschriften van de
fabrikant van cruciaal belang.
Wanneer deze niet goed opgevolgd
worden, kan dat tot hoge
reparatiekosten aan uw automaat
leiden. De ATF (Automatic
Transmission Fluïd, of
automatische transmissie
vloeistof)is zeer belangrijk voor
het goed functioneren van de
automaat. Het draagt vermogen
over in de koppelomvormer, het
smeert lagers en tandwielstelen,
het beschermt tegen corrosie, het
schakelt rembanden en koppelingen
in en het fungeert als
koelvloeistof.
Ga
naar de dealer bij u in de buurt.
Uw dealer weet precies hoe uw
kostbare automatische
versnellingsbak onderhouden moet
worden en welke intervallen de
fabrikant voorschrijft voor
bijvoorbeeld het verversen van de
ATF en het vervangen van het
filter. Met een goed onderhouden
versnellingsbak is de kans op
oververhitting minimaal!
Kansje
op terugkeer
Borgward

Als
het aan Christian Borgward ligt,
keert het roemruchte Duitse merk
dat door zijn opa werd gesticht,
binnenkort weer terug. De
merknaam is weer terug bij de
familie. Nu de rest nog.
Meer
dan 40 jaar geleden verdween het
merk Borgward van het toneel.
Destijds stond het bekend als een
innovatief merk. Het was bij het
faillissement het op 3 na
grootste autoconcern in
Duitsland.
De
39-jarige Christian Borgward,
kleinzoon van oprichter Carl
Friedrich Wilhelm Borgward,
beweert in het Duitse opinieblad
´Die Welt´ dat hij het
merk nieuw leven gaat inblazen.
Volgens het blad heeft Borgward
"veel moeite" gedaan om de
merknaam terug te krijgen.
Christian wil met het nieuwe
Borgward "de traditionele
merkwaarden naar de huidige tijd
vertalen". Op de Autosalon van
Genève heeft Borgward de
contacten met de industrie
aangescherpt.
Volgens
Duitse insiders heeft Borgward
goede kansen om als klein
alternatief merk te overleven.
Volgens hen is de sympathie die
het merk had, ook 40 jaar na dato
nog niet verdwenen.
"Voorlopig
is het nog een droom," aldus
Christian Borgward. "Maar wel een
heel realistische." Voorlopig is
hij nog bezig met een meer korte
termijn project. Volgend jaar
verschijnt een roman van zijn
hand waarin wordt beschreven hoe
het zou zijn geweest als Borgward
nog had bestaan. "Dat er animo is
voor dit boek, is het bewijs dat
het merk nog toekomst heeft,"
vindt Borgward.
Meer
nieuws
|