Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links

Home

Contact

Site map


Nieuws 1 || Nieuws 2 || Nieuws 3 || Nieuws 4 || Nieuws 5


TSL-olietoevoeging

Wat is TSL?

TSL is een olieversterker, zonder PTFE, Grafiet, Lood, Molybdeen en actieve zwavelverbindingen
die het smerende vermogen van uw olie merkbaar vergroot. TSL is veilig voor alle pakkingen, zorgt voor extreem lage wrijving in lagers en voorkomt slijtage. TSL blijft bij zéér hoge temperaturen zijn smerende werking behouden en bespaart energie. TSL is toepasbaar in verbrandingsmotoren, overbrengingen, hydraulische systemen. Niet te gebruiken in automatische versnellingsbakken.

Test van TSL-olietoevoeging

Het bestuur, de TC en beheerders van de AHC zijn donderdag 16 december getuige geweest van een indrukwekkende demo van dhr Remco Lablans van handelsonderneming La Re, distributeur van TSL producten.
Deze test gebeurt met de zgn Timken machine. Timken is één van de grootste lagerfabrikanten ter wereld en heeft deze machine al enige tientallen jaren geleden ontwikkeld. Het doel van deze machine is om aan de hand van een belastingproef de slijtage vast te stellen bij een toenemende druk van gehard lagermateriaal.

Beschrijving van de test;

Allereerst wordt vastgesteld bij welke belasting het ronddraaiende lagerschaaltje vastloopt zonder gebruik te maken van een smeermiddel. Dit is een imitatie van de koude start. Bij een belasting van ± 54 kg loopt het lagerschaaltje vast.
Bij een volgende test wordt een bakje met smeerolie onder het ronddraaiende lagerschaaltje geplaatst. Bij een druk van 80 tot 100 kg loopt het lagerschaaltje weer vast.
Na toevoeging van ± 5% TSL olie kan de druk verhoogd worden naar 270 kg zonder dat het lagerschaaltje vastloopt. Nadat het totale smeermiddel was verwijderd bleef de electromotor doorlopen. Het slijtagebeeld op het lagerschaaltje en rol was miniem. Zelfs toen als smering leidingwater werd gebruikt liep het geheel niet vast.
Voor ons was dit een duidelijke maar vooral overtuigende test van het product.

Gevolgen van gebruik TSL bij auto's en motoren;

1. Minder koude-start slijtage
2. Minder mechanische bijgeluiden
3. Lager brandstofverbruik bij meer dan 70% van gebruikers
4. Het tikkende geluid van de hydraulische klepstoters vermindert of verdwijnt helemaal
5. Het "vreten" van de bovenliggende nokkenas wordt bijna stopgezet.


AHC verkoopprijzen:
(onder voorbehoud)

250cc - 25,20
1 ltr - 85,90

Andere verpakkingen en TSL producten op aanvraag

Foldermateriaal met uitvoerige beschrijvingen en commentaren van gebruikers liggen ter inzage bij de AHC.

Voor verdere info zie:

www.lare.nl


Automaat perikelen

 

 

Wanneer u een auto met automaat rijdt, kunt u in de bergen mogelijk last krijgen van oververhitting. De automaat schakelt namelijk niet tijdig terug als de auto flink moet stijgen. Hierdoor blijft het motortoerental en het toerental van de oliepomp laag. Er stroomt dan te weinig olie door de oliekoeler. Vervolgens wordt de olie in de automatische versnellingsbak niet goed gekoeld. Deze zgn. transmissieolie wordt dan veel te heet en verliest al zijn smerende eigenschappen, waardoor de versnellingsbak behoorlijk wat schade kan oplopen.

Tijdig ingrijpen en zelf terugschakelen voorkomt dan problemen. De elektronica in de nieuwste generatie automatische versnellingsbakken zorgt zelf voor bijsturing: als de olietemperatuur te hoog oploopt, gaat de zgn. ‘lock-up' en de hoogste versnelling op non-actief.

De olie en het oliefilter van een automatische versnellingsbak hebben niet het eeuwige leven. Bij olie verversen hoort meestal ook het vervangen van het filter. Daarbij zijn de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant van cruciaal belang. Wanneer deze niet goed opgevolgd worden, kan dat tot hoge reparatiekosten aan uw automaat leiden. De ATF (Automatic Transmission Fluïd, of automatische transmissie vloeistof)is zeer belangrijk voor het goed functioneren van de automaat. Het draagt vermogen over in de koppelomvormer, het smeert lagers en tandwielstelen, het beschermt tegen corrosie, het schakelt rembanden en koppelingen in en het fungeert als koelvloeistof.

Ga naar de dealer bij u in de buurt. Uw dealer weet precies hoe uw kostbare automatische versnellingsbak onderhouden moet worden en welke intervallen de fabrikant voorschrijft voor bijvoorbeeld het verversen van de ATF en het vervangen van het filter. Met een goed onderhouden versnellingsbak is de kans op oververhitting minimaal!



Kansje op terugkeer Borgward

Als het aan Christian Borgward ligt, keert het roemruchte Duitse merk dat door zijn opa werd gesticht, binnenkort weer terug. De merknaam is weer terug bij de familie. Nu de rest nog.

Meer dan 40 jaar geleden verdween het merk Borgward van het toneel. Destijds stond het bekend als een innovatief merk. Het was bij het faillissement het op 3 na grootste autoconcern in Duitsland.

De 39-jarige Christian Borgward, kleinzoon van oprichter Carl Friedrich Wilhelm Borgward, beweert in het Duitse opinieblad ´Die Welt´ dat hij het merk nieuw leven gaat inblazen. Volgens het blad heeft Borgward "veel moeite" gedaan om de merknaam terug te krijgen. Christian wil met het nieuwe Borgward "de traditionele merkwaarden naar de huidige tijd vertalen". Op de Autosalon van Genève heeft Borgward de contacten met de industrie aangescherpt.

Volgens Duitse insiders heeft Borgward goede kansen om als klein alternatief merk te overleven. Volgens hen is de sympathie die het merk had, ook 40 jaar na dato nog niet verdwenen.

"Voorlopig is het nog een droom," aldus Christian Borgward. "Maar wel een heel realistische." Voorlopig is hij nog bezig met een meer korte termijn project. Volgend jaar verschijnt een roman van zijn hand waarin wordt beschreven hoe het zou zijn geweest als Borgward nog had bestaan. "Dat er animo is voor dit boek, is het bewijs dat het merk nog toekomst heeft," vindt Borgward.



Meer nieuws

 

© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com