Nieuws 1|| Nieuws
2
|| Nieuws
3
|| Nieuws
4
|| Nieuws
5
MEDEDELINGEN
VAN HET BESTUUR
Algemene
Leden
Vergadering
Dit
voorjaar kon de geplande Algemene
Ledenvergadering van de Auto
Hobby Club i.v.m. de richtlijnen
aangaande het coronavirus helaas
niet doorgaan. Omdat niet bekend
is of er in het najaar een 2e
golf zal komen, heeft het bestuur
uit veiligheidsoverwegingen
besloten de ALV over 2019 op te
schorten en te combineren met de
ALV over het jaar 2020. Deze zal
gehouden worden in het voorjaar
of najaar van 2021.
I.v.m.
de coronamaatregelen mogen we
maar een beperkt aantal bezoekers
ontvangen zodat een Algemene
Ledenvergadering helaas nog niet
mogelijk is. Mochten de
maatregelen versoepeld worden dan
zal het bestuur hier melding van
maken via diverse
kanalen.
Voor
vragen en/of opmerkingen hierover
kunt u een bericht sturen via
info@ahc-lwd.nl
AHC Nieuwsbrief
Deze
nieuwsbrief is nav besluit
Privacy Policy EEG en besluit
Algemene Leden Vergadering mbt
verhoging contributie.
1.
AVG
Nieuwe
EU-regels inzake
gegevensbescherming, algemeen
aangeduid als de AVG, zullen op
25 mei 2018 binnen de EER van
kracht worden. Het voornaamste
doel van de nieuwe wetgeving is
om ervoor te zorgen dat
"persoonsgegevens" van
natuurlijke personen behoorlijk
worden beheerd en niet worden
gebruikt voor andere dan
gerechtvaardigde doeleinden.
U
ontvangt deze brief als lid, of
andere persoon die gebruik maakt,
van de Auto Hobby Club vlb
Leeuwarden. (AHC)
Wij
gebruiken alleen informatie over
u die nodig is vanwege het feit
dat u lid bent van de AHC.
Normaliter hebben wij informatie
over uw naam en contactgegevens,
zoals e-mailadres,
telefoonnummers enz maar ook
bank-gegevens, en zullen wij geen
informatie verkrijgen of
anderszins bewaren die als
"gevoelig" kan worden beschouwd.
Wij
zullen alle informatie over u
verwijderen wanneer deze
overbodig en niet langer nodig
is.
We
gebruiken de informatie over u
alleen voor doeleinden die
gebruikelijk zijn in relatie tot
uw lidmaatschap van de
AHC
Wij
zullen u desgewenst graag nader
informeren over welke informatie
wij over u hebben en hoe wij deze
gebruiken. U heeft in ieder geval
het recht om van ons te verlangen
dat wij onjuiste gegevens
corrigeren of gegevens die niet
nodig zijn verwijderen, en u kunt
ook bezwaar maken tegen het
ontvangen van informatie via
e-mail of andere middelen, zoals
marketingmateriaal.
U
kunt uw eventuele vragen, of een
verzoek zoals hierboven
beschreven, per e-mail sturen
naar: info@ahc-lwd.nl of
onderstaand adres.
2.
Contributie verhoging per 1 juli
2018
Tijdens
de Algemene Leden Vergadering,
gehouden op 8 mei 2018, is
besloten de contributie te
verhogen. De contributie is
verhoogd tot € 2,00 per maand en
gaat in bij eerst volgende
contributie betaling na 1 juli
2018.
APK
voor voertuigen van 50 jaar en
ouder lijkt voorlopig van kracht
te blijven
Er
is al veel over gezegd en over
geschreven. Al enige jaren stond
een wijziging in de APK plicht
voor voertuigen van 50 jaar en
ouder in de steigers. Sterker: er
is uitvoerig gepubliceerd over
het feit dat die wijziging op 20
mei 2018 van kracht zou gaan
worden. De mede door de FEHAC
bepleite verandering zou inhouden
dat voertuigen van 50 jaar en
ouder vanaf die datum vrijgesteld
werden van APK plicht. De
implementatie van deze bepaling
is echter uitgesteld.
Inmiddels
heerst onder een aantal bezitters
van voertuigen binnen deze
categorie vertwijfeling, omdat
zij een uitnodiging hebben
ontvangen om hun voertuig (dat
vijftig jaar of ouder is) te
laten keuren. En vragen zij zich
af of de klassieker daadwerkelijk
gekeurd moet worden. Of dat de
invitatie om naar het APK
keuringsstation te rijden een
vergissing is
gebleken.
Voorlopig
geen wijziging
Welnu:
de uitnodiging is geldig, en de
APK plicht ook. Voorlopig wijzigt
er niets in de regelgeving,
waarbinnen is bepaald dat
voertuigen met een datum eerste
toelating van vóór
1 januari 1960 geen
tweejaarlijkse keuring meer
hoeven te ondergaan. De
doorlopend opschuivende grens van
50 jaar en ouder wordt nog niet
gehanteerd.
Implementatie
in nationale wet- en
regelgeving
Het
voorlopige uitstel heeft te maken
met de uitblijvende implementatie
van de Europese APK richtlijn,
die reeds in 2014 werd
uitgevaardigd. Deze richtlijn zou
uiterlijk op 20 mei 2017 moeten
worden omgezet in nationale wet-
en regelgeving. Doordat de
richtlijn de lidstaten ruimte
bood om op landelijk niveau
aanpassingen te mogen doorvoeren,
besloot de minister van
Infrastructuur en Milieu om
voertuigen van historische waarde
die ouder zijn dan 50 jaar vrij
te stellen van de APK-plicht, en
wel met ingang van 20 mei 2018.
Wijziging
Besluit Voertuigen
vertraagd
Om
een dergelijke vrijstelling in te
voeren, diende het Besluit
Voertuigen worden aangepast. De
Tweede Kamer verwierp echter een
wetvoorstel ten aanzien van de
kentekening van landbouw- en
bosbouw tractoren. Daardoor heeft
de besluitvorming vertraging
opgelopen. In het Besluit
Voertuigen waren ook bepalingen
opgenomen ten aanzien van de
keuringsplicht voor snelle
tractoren. Die zijn nog niet
omgezet in wet- en
regelgeving.
Geen
deelbesluiten
Het
is merkwaardig, dat er niet naar
deelbesluiten is gekeken. In
tegenstelling tot die
mogelijkheid wprdt de gehele
linie met motorvoertuigen van 50
jaar en ouder in
één keer in het
Besluit Voertuigen behandeld. Het
getuigt van slordigheid, dat de
eigenaren van deze categorie
voertuigen vanuit de RDW
én de politiek onduidelijk
worden geïnformeerd. Het
staat los van het feit dat een
periodieke keuring geen kwaad
kan.
Tweejaarlijkse
keuringsplicht voor 30 jaar en
ouder blijft in stand
Vooralsnog
blijven de oude regels van
kracht. Daarnaast blijven de
bepalingen ten aanzien van de
tweejaarlijkse keuringen van
voertuigen met een leeftijd van
30 jaar en ouder in stand. Die
aanpassing werd in het verleden
overigens met succes door de
FEHAC bepleit.
Niet
alles loopt gesmeerd in de
werkplaats
Goudkleurig,
iets met verschillende diktes en
het smeert de motor. Dat is
grofweg de omschrijving van
motorolie als je het aan een leek
vraagt. Wij weten beter. Naast
smeren en koelen heeft motorolie
meer taken. Mooi, maar het levert
in de praktijk ook problemen op.
Lees maar mee
Kevin
van Vliet schrijft dat sommige
klanten wel 50.000 km
over het onderhoudsschema heen
gaan.
In één geval
was er niets meer te redden
en was er een revisiemotor
nodig.
De
rol van motorolie bij moderne
verbrandingsmotoren is niet
langer alleen smeren en koelen.
Nee, de olie vervult ook een
sturende taak. Denk bijvoorbeeld
aan hydraulische klepbediening.
Is de olie te vervuild door
slecht onderhoud of verdund door
brandstof dan gaat die
sturende taak ook
niet zoals de autofabrikant het
bedacht heeft. Het belang van de
juiste motorolie is er dus
zeker.
De
praktijk is soms anders. Welke
motorolie-problemen kom je tegen?
Die vraag stelden we jou als
AMT-lezer enige tijd terug. Het
leverde vele reacties op,
inclusief prachtige fotos.
Al die ervaringen hebben we
uitgebreid samengevat in het
Thema Olie & Additieven in
het augustusnummer van vakblad
AMT. Hieronder vindt je alvast
een stukje uit dat
thema.
Niet
de juiste motorolie

Schone
olie met de juiste specificaties
is van
groot belang voor de motor.
Deze turbo is gesneuveld door
gebrekkige
smering.
Motorolie
heeft een aantal belangrijke
functies. Te weinig, te veel,
vervuilde of verkeerde olie kan
een hoop ellende veroorzaken. Wat
kan er eigenlijk gebeuren als je
niet de juiste motorolie
gebruikt? Volgens AMT-lezer Hein
Melissen van Melissen Automotive
Support kan verkeerde olie
verantwoordelijk zijn voor
tikkende klepstoters, uitgelopen
lagerschalen, dichtgeslibde
oliezeven, koolvorming en
roetfilterproblemen. Ook C.A.H.
van Gaalen, die bij HVG
Engineering werkte, weet wat
verkeerde olie kan doen. Van
Gaalen: Multi-air units van
Fiat vereisen de juiste
specificaties van smeermiddelen.
Als niet de juiste motorolie is
toegepast, ontstaan er
verschillende problemen en
storingscodes. Je voorkomt
problemen vooral door motorolie
met de juiste specificaties te
gebruiken. Henk Koning,
docent aan het ROC Mondriaan,
kent een gevalletje extreme
nachtvorst. Henk: De
hydraulische stoters werden niet
naar behoren bediend en dat werd
veroorzaakt doordat er olie
bijgevuld was met afwijkende
SAE-specificaties. De
compressiedruk was tijdens de
koude start niet aanwezig. Pas na
langdurig doorstarten ging de
motor geleidelijk op alle
cilinders lopen.
Klopt
het olie-advies
altijd?

Jordi
Dik: Waarschijnlijk doordat
te lang met
dezelfde olie is doorgereden, was
de motor erg vervuild.
De nokkenassen waren teveel in de
kop
ingesleten.
Het
is verstandig de voorschriften
van de autofabrikant te volgen,
want de ene 5W-30 motorolie is de
andere niet. Koen Kucharek (Auto
Van der Burgh) vult wel eens
5W-30 bij, maar vindt het soms
moeilijk te achterhalen of dat
wel het juiste advies is. Koen:
Bij een Daihatsu Cuore uit
2001 vulde de garage 10W-40 in
plaats van 5W-30 bij, dat
speciaal voor deze DVVT-motoren
is. Het officiële advies is
weliswaar 10W-40, maar het moet
echt 5W-30 zijn. Het resulteerde
in een vastgelopen
nokkenasverstelling. Het is dus
wel zaak om de juiste database te
benaderen voor de juiste
specificaties.
Is
het kwaliteitsniveau (of
approval) van de olie
belangrijker dan de viscositeit?
Martijn van Nijnatten van
Autobedrijf Jac Ossenblok:
Er zijn voldoende
olieleveranciers met
modelspecifieke informatie op hun
websites. Die informatie is vaak
voor iedereen beschikbaar. Mocht
je een instructieboekje bij de
auto hebben, dan staat daar
natuurlijk ook in welke olie
geschikt is. De meeste
olieleveranciers bieden online de
mogelijkheid om aan de hand van
het kenteken of de motorcode de
juiste olie te selecteren. Voor
de meeste oliemerken verzorgt
Olyslager Organisation de
technische gegevens achter de
online adviezen. Er is niet voor
niets een minimale kwaliteitseis
(ACEA/API). Als er een extra
OEM-approval vereist is,
bijvoorbeeld bij Mercedes-Benz,
VAG, Ford en Jaguar/LandRover,
adviseert Olyslager binnen de
garantieperiode de voorschriften
te volgen, want de OEM zou anders
de garantie kunnen
weigeren.
Je
ziet de lakafzettingen in de
onderdelen door de
temperatuurverschillen. Deze auto
bij Hein Melissen had
vastzittende olieschraapveren en
daardoor te weinig olie in het
blok.
Motorschade
door foute
specificaties

Je
ziet de lakafzettingen in de
onderdelen door de
temperatuurverschillen. Deze auto
bij Hein Melissen had
vastzittende olieschraapveren en
daardoor
te weinig olie in het
blok.
Veel
AMT-lezers volgen wel de
specificaties, maar niet het
voorgeschreven oliemerk. En een
enigszins afwijkende viscositeit,
bijvoorbeeld een 10W-40 als de
eis 10W-30 is, geeft minder
problemen dan een totaal
verkeerde samenstelling van de
olie. Zeker in het geval van
bijvullen geldt: beter een minder
juist type olie dan helemaal geen
olie. Jordi Dik uit
Heerhugowaard: Ik raad de
klant altijd aan om de olie te
kiezen die in het
onderhoudsboekje staat
aangegeven. Soms hebben klanten
liever een dikkere olie, vanwege
bijvoorbeeld lekkages. Mijn
advies is dan toch om de lekkage
te laten repareren. Maar het is
uiteindelijk de klant die
beslist. De meeste
AMT-lezers leggen het belang van
de juiste olie aan hun klanten
uit en gebruiken daarbij ook
voorbeelden van situaties waarin
het is misgegaan. Bij het bedrijf
waar Bas Lamers werkt (Witmer
& Odijk) komen veel cabrio-,
klassieker- en Porsche-rijders,
die soms weinig kilometers per
jaar rijden. Bas: Die
klanten vinden het vaak niet
nodig om onderhoud uit te voeren.
We laten hen dan meestal een paar
fotos zien van motoren die
met motorschade bij ons zijn
gekomen door het niet uitvoeren
van onderhoud.
Verversen?
Nergens voor nodig!

Marco
van der Vlugt vergelijkt olie
verversen met
een theelepeltje wasmiddel.
Ook met olie kun je de juiste
hoeveelheid peilen,
terwijl de werkzame delen zijn
verdwenen.
Veel
AMT-lezers kennen voorbeelden van
klanten die nalatig zijn, het
oliepeil nooit controleren en
niet op tijd voor een
onderhoudsbeurt langskomen. Thijs
Bakker van V-SEM Auto &
Elektronica heeft een bizar
voorbeeld. Thijs: De klant
was van het type
zo-lang-het-rijdt-rijdt-het. Zijn
Saab 9-5 maakte bij het starten
het geluid van een blender. Na
een week zo te hebben rondgereden
vond de klant het toch gek dat
het geluid niet vanzelf ophield
en kwam hij bij mij uit voor een
diagnose. Ik heb het carter
gedemonteerd en twee
kilo
vervuild
slib uit het carter en de
carterzeef gehaald. De
klant was aanvankelijk helemaal
niet zo onder de indruk, want hij
vertelde Thijs doodleuk dat hij
op deze manier toch mooi een
beurtje of vier had overgeslagen.
Thijs: Na een korte blik op
de fotos die ik had gemaakt
en de offerte voor als zijn motor
in de soep was gelopen, schrok
hij. Hij kwam daarna wel op zijn
mening terug. Kevin van
Vliet, diagnosetechnicus bij F.
Breeman, legt extra nadruk op de
onderhoudsintervallen, maar hij
geeft toe dat veel klanten er lak
aan hebben. Kevin: Ze
rijden soms tot wel 50.000 km
over het schema van de
onderhoudsbeurt heen. Dat
betekent dat ze 80.000 km geen
onderhoudsbeurt hebben laten
uitvoeren en al die tijd met
dezelfde olie rijden! In
één geval was er
niets meer te redden en was er
een revisiemotor
nodig.
Bron:
AMT
Nieuws
Optimate
druppelladers:
De
fabrikant van de Optimate
acculaders heeft een
prijsaanpassing voor gedaan voor
zijn producten.
De AHC heeft echter voor haar
leden nog een aantal exemplaren
weten te bemachtigen voor een
zeer speciale prijs:

Optimate
3 € 44,70

Optimate 4
(canbus) €
58,30
Onwetendheid
winterbanden
Hoewel
het gebruik van winterbanden
volgens zowel de ANWB als 3VO een
aanzienlijke betere grip oplevert
op de weg vanaf temperaturen
lager dan 7 °C, gebruikt
slechts 5% van de automobilisten
in Nederland winterbanden. Dit is
vooral toe te schrijven aan de
gebrekkige kennis van
Nederlanders over winterbanden.
Zo
weet negentig procent van de
mensen niet wat het effect van
winterbanden is op de remweg bij
gladde en natte wegen. Verder is
92% van de Nederlanders niet op
de hoogte van de
weersomstandigheden waarbij je
het beste met winterbanden kunt
rijden. Een kleine 60% kan
winterbanden niet onderscheiden
van zomerbanden.
En
dit terwijl de Nederlandse
automobilist banden, na de
remmen, als de belangrijkste
auto-onderdelen beschouwt voor
hun verkeersveiligheid. Deze
resultaten zijn naar voren
gekomen uit een recent onderzoek
dat TNS Nipo in augustus en
september in opdracht van Profile
Tyrecenter heeft gehouden onder
750 automobilisten in
Nederland.
Volgens
3VO wijst onderzoek door de jaren
heen namelijk uit dat 25 tot 35%
van alle aanrijdingen een gevolg
is van het weer. Gladheid is bij
slechte weersomstandigheden zoals
regen, sneeuw en ijzel bij vier
op de vijf ongevallen de oorzaak.
De beperkte kennis is de
voornaamste reden dat nog maar
een klein deel van de mensen in
ons land winterbanden gebruikt
bij temperaturen onder zeven
graden.
Bijna
de helft van de vrouwen is echter
bereid om tot aanschaf over te
gaan als blijkt dat de
winterbanden toch aantoonbaar
beter zijn voor de
verkeersveiligheid. Bij de mannen
is dat 28%. Deze mensen geven dan
wel aan naar een bandenspecialist
te gaan voor de aanschaf van
winterbanden en niet naar een
merkdealer. De belangrijkste
reden voor de niet-gebruikers om
geen winterbanden te gebruiken,
is dat ze er, volstrekt ten
onrechte, vanuit gaan dat
winterbanden in Nederland nooit
nodig zijn, Als tweede reden
wordt aangedragen dat
winterbanden alleen nodig zijn
als je op wintersport gaat. Deze
reden wordt op de voet gevolgd
door een groot aantal mensen die
ronduit toegeven nooit stil te
hebben gestaan bij het nut van
winterbanden.
52%
van de ondervraagde vrouwen en
46% van de ondervraagde mannen is
van mening dat de overheid
intensiever zou moeten wijzen op
het belang van winterbanden voor
de verkeersveiligheid. Bij
leaserijders ligt dit percentage
zelfs op 59%. Minister Peijs van
Verkeer en Waterstaat heeft in
een reactie richting Profile
Tyrecenter echter laten weten dit
vooral een taak te vinden van de
autobranche zelf. De
onderzoeksresultaten en de
reactie van minister Peijs zijn
voor Profile Tyrecenter directe
aanleiding om een landelijke
communicatiecampagne te starten
onder de noemer 'Grip op je
leven
Grip op de weg' om
Nederlanders te informeren over
het belang van winterbanden. Dit
gaat ze o.a. doen met de uitgave
van een speciale
winterbanden-DVD, een
'winterbanden-glossy'.
Niet overtuigd? Lees dan eens het
volgende: bij temperaturen lager
dan 7° Celsius worden gewone
zomerbanden minder doeltreffend.
De gom van een band is zo
samengesteld dat hij bij warme
temperaturen uitstekend
functioneert. Bij koude
temperaturen wordt hij echter
minder soepel tot hard.
Winterbanden hebben daar echter
geen last van omdat ze
hoofdzakelijk bestaan uit rubber
en silica. De gom blijft in de
meest barre omstandigheden soepel
en plooit zich makkelijk naar het
wegdek. En als de temperatuur
onder het nulpunt zakt, wordt het
verschil pas helemaal duidelijk.
Bron:
Autokompas
Steeds
meer motorrijders
De
dure benzine en diesel jagen
steeds meer automobilisten naar
de motor. Ook de files en
parkeerproblemen maken de
tweewieler
aantrekkelijker.
Dat
meldden de Motorrijders Actie
Groep (MAG) en de Europese
organisatie van motorfabrikanten
ACEM. "Een motor rijdt veel
zuiniger dan de meeste auto's: al
gauw 20 kilometer op een liter.
En parkeren op de stoep wordt
gedoogd in Amsterdam en veel
andere steden", zegt voorzitter
Nico Perk van de MAG
woensdag.
Perk
ziet de verkoop al een tijdje
stijgen in Nederland en EU. "In
de volle breedte is er een
constante en forse toename over
een aantal jaren te
zien."
Cijfers
van de ACEM tonen dat de
motorverkoop in de EU bijna is
verdubbeld naar een record van
1,5 miljoen stuks in 2007, tegen
800.00 stuks in 1997. Vooral
tussen 2002 en 2007 was er een
sterke groei met 32
procent.
Brancheorganisatie
Bovag en RAI Vereniging meldden
in januari al dat Nederlanders
vorig jaar aanzienlijk meer
gemotoriseerde tweewielers
kochten dan in 2006. De verkoop
steeg bijna 10 procent tot 16.228
exemplaren, terwijl de verkoop
van brom- en snorfietsen zelfs
met 17,7 procent
toenam.
Vooral
de verkoop van lichte motoren
toe, zo blijkt uit de Europese
cijfers. De verkoop van motoren
zwaarder dan 125 cc stagneert al
enkele jaren.
Dat
motorrijders in Nederland
vooralsnog worden vrijgesteld van
kilometerheffing in 2012, heeft
volgens voorman Nico Perk nog
geen invloed. Hij verwacht
daarvan ook geen explosieve
toename: "Daarvoor ligt de
drempel voor motorrijden te hoog.
Mensen die files willen
ontwijken, doen dat
al."
De
MAG bestrijdt ook schattingen dat
het aantal verkeersslachtoffers
onder motorrijders relatief gaat
toenemen. Jongeren mogen over
enkele jaren niet meer direct op
een zware motor stappen. De EU
heeft de rijbewijsregels hiervoor
recent verzwaard.
Onder
druk van MAG heeft de EU
bovendien het ontwerp van nieuwe
vangrails veiliger gemaakt voor
motorrijders.
In
Nederland zijn ruim 600.000
motoren geregistreerd. Schatting
is dat 400.000 daarvan echt met
enige regelmaat de weg op gaan.
De Motorrijders Actie Groep (MAG)
vertegenwoordigt zeventig
motorclubs in Nederland, evenals
ruim 6000 directe leden.
GULF
tankpas voor AHC leden
Speciaal
voor AHC leden is met GULF een
overeenkomst gesloten om nog meer
voordeel uit uw AHC-lidmaatschap
te halen. Voor de leden liggen
bij de AHC formulieren klaar voor
de aanvraag van een Gulf
tankpas.
Korting op benzine, diesel en
LPG: € 0,09 per liter (op de
grootverbruikersprijslijst
[te vinden op de Gulf
website]).
Bij
ontvangst van de pas is een borg
van € 6,80 verschuldigd, u krijgt
het bedrag bij beëindiging
van het contract weer retour.
GULF
Card: óók geldig op
het netwerk van
TINQ
U
kunt, als Gulf-card houder nu ook
terecht bij het onbemande netwerk
van Tinq.
Alle Tinq tankstations zijn
onbemand en innovatief
ingericht.
Overige adressen kunt u vinden op
de websites:
www.Gulf.nl
www.tinq.nl
Meer
nieuws
|