Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links

Home

Contact

Site map


Motorclub 1 || Motorclub 2 || Motorclub 3 || Motorclub 4

Inrijden van banden

Het wordt ernstig aangeraden nieuwe banden de eerste 200 tot 300 kilometer rustig in te rijden, dit om het loopvlak te laten wennen. Daarna kan de volledige capaciteit van de band uitgebreid worden.

Bandendimensies

De technische presentatie van een motorband is wettelijk vastgelegd. Voor motorbanden geldt een Europese norm, ECE-R 30 genoemd. Deze normering geldt in het bijzonder voor de opschriften op de zijkant van de band. De norm zorgt ervoor dat de belangrijkste gegevens op de band te vinden zijn. De informatie geeft de eigenaar uitsluitsel over alles wat hij of zij over de band wil weten. Dus niet alleen de naam van de fabrikant en het type van de band.

Bandenmaat aanduiding

Oude bandenmaat aanduiding, bijvoorbeeld 3.25 H 19, zijn alleen toegestaan voor banden die voor 1.1.1993 gemaakt werden. Vanaf de productiedatum 1.1.1993 moet ook de Load- Speed-index zijn opgenomen in de bandenmaat, ook wel draagvermogen en snelheidscategorie genoemd. Bijvoorbeeld: oude bandenmaat 4.00 H 18, nieuwe bandenmaat: 4.00-18 64H.

Bandentype

"R" betekend "Radiaal" (Vaak ook nog extra voluit vermeld). Het betreft de tegenwoordig veel toegepaste bouwwijze, waarbij de karkasdraden radiaal geordend zijn. Deze banden worden voornamelijk gebruikt voor moderne race motorfietsen met veel vermogen. De radiaal banden zijn vooral bij hoge snelheden de beste banden en zorgen er voor dat de motorfiets ook nog bij hoge snelheden goed controleerbaar blijft. 

De diagonaalband is het meest voorkomende bandtype. Diagonaalbanden zijn de juiste keuze voor motorfietsen die al langer op de markt zijn en waar het chassis op de diagonaalbanden afgestemd is. 

LET OP: als het voorwiel is voorzien van een radiaalband, mag het achterwiel niet zijn voorzien van een diagonaalband!!

NHS, spijkerbanden en opgesneden banden

De afkorting staat voor "Not for Highway Service". Banden met deze afkorting zijn alleen voor competitie bedoelt en morgen sinds 1993 niet meer op de openbare weg gebruikt worden.

Spijkerbanden, onder andere gebruikt voor het racen met motorfietsen op ijs, zijn in Nederland niet toegestaan op de openbare weg.

Tevens mogen de banden niet worden opgesneden als ze op de openbare weg gebruikt worden. In de racerij word dit toegepast om een beter profiel op de band te zetten.

Kenmerk voor de draagkracht van de band
(Load Index LI)

Dit getal is het kenmerk voor de belastbaarheid van de band. Elke LI waarde staat voor een bepaalde belasting van de band bij een bepaalde bandenspanning. De waarde is af te lezen in een tabel. Bijvoorbeeld "30" = 106 kg. De gemonteerde banden moeten in ieder geval minimaal de in de instructieboekjes vermeldde LI waarde hebben. Een hogere LI waarde is uiteraard toegestaan. Als er nog "Versterkt" of "Re-inforced" vermeld staat, betekent dit dat de band nog extra draagvermogen bezit. Het "PR" getal komt bij motorfietsen als aanduiding in Europa niet meer voor. Alleen de Japanse norm geeft nog een PR kenmerk aan. Deze is als volgt met de Europese norm te vergelijken:

4 PR = normale uitvoering

6 PR = "Versterkt" of "Re-inforced"

Van doorslaggevende betekenis is ook hier echter de hoogte van het LI getal. Deze "PR" heeft niets te maken met de "Ply,Plies" aanduiding die bij bestelwagens en kleine vrachtwagens gebruikt word. De beide aanduidingen hebben een volledig verschillende betekenis. 

Snelheidscategorie (GSY, ook "Speedindex")

Het betreft hier de categorie indeling, die de maximaal toelaatbare snelheid van de banden aangeeft. Hier volgt de GSY voor motorfietsen. 

Code-Letters Km/hB 50C 60D 65E 70F 80G 90J 100K 110L 120M 130N 140P 150Q 160R 170S 180T 190U 200H 210V/VB tot 240(V) (VB) boven 240W tot 270(W) boven 270ZR boven 240

Looprichting

Vooral bij banden met bijzondere profielvormen zijn op de zijkant van de band namen als "Rotation", "Draairichting", "Direction", in combinatie met een looprichtingspijl aangebracht. Houdt bij de montage van de band rekening met de aangegeven loop- of draairichting.

Tubeless ("Zonder binnenband") en Tubetype

Er zijn twee soorten banden, de banden zonder binnenband "tubeless" en banden met binnenband "tubetype". Voor auto´s worden nauwelijks meer tubetype banden gebruikt en is vaak ook niet toegestaan.

Als er op een motorfiets een ZR band gemonteerd word met binnenband dan mag hiermee niet harder gereden worden 230 km per uur.

Productiedatum

Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het z.g.n. DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar. Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig getal 0100 = 1e week van 2000.

Slijtage index (Treadwear Indicator , "TWI")

Rondom op de zijkant van de band wordt herhaaldelijk het korte "TWI" (ook andere afkortingen zijn mogelijk) afgedrukt. Als u de pijl volgt, zult u zien dat op deze plaatsen het profiel niet volledig tot op de basis van de band gaat. Reden: Mocht de band tot op de wettelijke 1 mm afgesleten zijn, liggen deze plekken duidelijk herkenbaar aan de oppervlakte van de band. De slijtagegrens is bereikt.. Zover zou u het echter niet moeten laten komen.

LET OP: de banden mogen niet tot op het karkas zijn beschadigd of uitstulpingen vertonen!!

Afscherming

Wielen en banden van motorfietsen van voor 17 juni 1999 moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aanlopen.

Ventiel

Omdat rubber ventiele altijd aan slijtage onderhevig zijn geld de regel:"Nieuwe band, nieuw ventiel!"

Ventieldoppen

Bij hoge snelheden kan lucht ontsnappen uit het ventiel omdat de centrifugale krachten hier de oorzaak van zijn. Een goede ventieldop dient dan ook altijd op het ventiel aanwezig te zijn. Aan te bevelen zijn luchtdichte ventieldoppen uit metaal met een rubberen pakking. Let u er altijd op dat de ventieldoppen juist en goed vastgedraaid zijn.

Luchtdruk

Voor motorbanden geldt hetzelfde als voor een luchtbed. Als er te weinig lucht in zit wordt hij slap. In het geval van de motorband gaat daarmee het contact met de weg verloren. De levensduur van de band loopt terug. Daar komt nog een hoger brandstofgebruik bovenop. Het kan daarom niet vaak genoeg worden gezegd: Kijk eens wat vaker naar uw banden en controleer elke week even de bandenspanning als de banden koud zijn (Minder dan 3 km). De juiste luchtdruk is waar het allemaal om draait. Deze vind u in het instructieboekje van uw motorfiets. Houd u er wel rekening mee dat de waarde van de fabrikant een minimale waarde is. Met veel bagage heeft de achterband 0,2 bar meer druk nodig en bij snelle en lange autobaan ritten heeft ook de voorband 0,2 bar meer nodig.

LET OP: Als er voor het rijden in het terrein een andere luchtdruk geadviseerd word dan vergeet u niet de bandendruk weer op het juiste niveau te brengen zodra de openbare weg weer word gebruikt!!

Keurmerk "E":

Het EEG-keurmerk wordt als een E of e op de band geplaatst. Het slaat op een stuk Europese wetgeving en normering. (EEG- R 30). Belangrijk: Sedert de productiedatum 1.10.98 (40e week 98, vertelt ons het DOT-Nummer 408) is dit keurmerkje in de zijkant van de band verplicht. Aan een motor mogen derhalve geen banden gemonteerd worden, die, als ze na 1.10.98 geproduceerd zijn, zonder dit merkje.

Velgmaat

Welke band bij welke velg past is belangrijk. Te smalle, maar ook te brede velgen veranderen het contact met het wegdek en kunnen eventueel de rijeigenschappen van de motorfiets negatief beïnvloeden.

© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com