Bestuur

Beheerders

Motorclub

Fotoalbum Motorclub

Lidmaatschap

Adverteerders

Tips en Links

Onze Informatie


Nieuws

Nieuws Motorclub

Fotoalbum Motorclub

T-Shirts motorclub

Tips voor auto en motor

Openingstijden AHC

Contact

Over de AHC

Formule 1

Evenementen agenda

Links


 

 

 

Home

Contact

Site map


Motorclub 1 || Motorclub 2 || Motorclub 3 || Motorclub 4

Motor Club Dragon Riders
De Motor Hobby Club is opgericht in 2002 en is in het gelukkige bezit van een eigen motorhome, de "DRAGONS CAVE". De clubleden komen maandelijks, op de eerste zondag van de maand, bij elkaar voor een gezellige babbel en om, als het weer het toelaat,een korte toerrit te maken. Onderweg wordt natuurlijk een stop gemaakt voor een kopje koffie en, in de meeste gevallen, appelgebak met slagroom. Elk jaar zijn er twee grotere evenementen, het jaarlijkse KLu-treffen en een grote trip, vaak naar het buitenland.
Beide evenementen duren drie dagen en vinden in het weekend plaats.
De motorclub heeft de naam Dragon Riders Leeuwarden (MCDR) en telt ± 45 leden.


Diagnose apparaat BMW motoren

Bijna alle BMW motorfietsen tot bouwjaar 2014 met een OBD (diagnose) aansluiting kunnen door de AHC worden uitgelezen op elektronica, foutcode's (+ resetten).

Dit gebeurt met de GS-911 van Hexcode.

Afspraken kunnen (voorlopig) alleen op dinsdag plaatsvinden.

De kosten hiervoor bedragen slechts 5,00


Motorfiets-ABS met extra functies

Het is nog geen standaard zoals bij auto’s, maar sinds BMW begon met ABS-remmen op een motorfiets heeft ook bij tweewielers ABS zich aardig verspreid. Bosch heeft nu al de derde generatie uitgebracht, en spreekt van extra functies naast remregeling die in de nabije toekomst toegevoegd kunnen worden. Dat gaat BMW kennelijk niet snel genoeg: samen met Conti-Teves ontwikkelden ze ABS met ASC stabiliteitsregeling, wat volgend jaar leverbaar wordt.


BMW R1200 met ABS en ASC

Dat systeem van Conti-Teves is volledig nieuw ontwikkeld, dus niet op basis van een bestaand ABS. Het omvat een integrale rembediening, voor en achter gecombineerd bij bediening van de voetrem. De handrem werkt traditioneel alleen op het voorwiel, voor een normaal en goed doseerbaar remgevoel zonder dat de rijder hoeft te wennen aan de aanwezigheid van ABS.

De ASC functie gebruikt de wielsensoren van het ABS om verschilsnelheid tussen voor- en achterwiel te meten. Daarmee wordt een onder aandrijfkoppel doorslippend achterwiel opgemerkt, en het motorvermogen dan teruggeregeld om slingeren bij optrekken met slippend achterwiel te voorkomen.

Vanaf 2007 komt dit ABS+ASC als extra voor de zwaarste BMW toermodellen. Ook Bosch levert ABS voor BMW motorfietsen, maar daarnaast aan Moto Guzzi, Kawasaki, KTM en Suzuki. Twaalf jaar geleden kwam Bosch met de eerste generatie motor-ABS, acht jaar geleden verscheen de tweede generatie en nu dan de derde (aangeduid als ABS8M). Kleiner (één liter volume), lichter (1,5 kg), sneller werkend en met minder voelbare terugslag in het remhendel. Snellere drukregeling levert een kortere remweg op.

Voor de toekomst denkt Bosch aan een regeling die over de kop slaan bij een noodstop voorkomt, en handigheidjes als de van auto’s bekende ‘Hill-holder’ om wegrijden op een helling makkelijker te maken.
Bron: AMT


Motorrijden aankooptips

> Maak je keus. Waar kopen? > Wat neem je mee?
> De eerste indruk > Het uiterlijk
> Het rijwielgedeelte I > Het rijwielgedeelte II
> Het motorblok > De eigenaar
> Wees op je hoede... > De proefrit

Het zoeken en kopen van een gebruikte motor kan nog een hele klus zijn. En als je dan eindelijk De Droomfiets hebt gevonden dan moet je je afvragen of de fiets de prijs die wordt gevraagd wel waard is. Het ProMotor Stappen Plan kan je hierbij helpen.

Maak je keus. Waar kopen?

De veiligste koop doe je bij de dealer. Meestal krijg je garantie, waarmee je in geval van mankementen verhaal kan halen. Laat je al het onderhoud door een dealer uitvoeren, koop dan zo dicht mogelijk in de omgeving van je huis. Nadeel van de dealer is dat je nauwelijks iets te weten kan komen van en over de vorige eigenaar en dat de prijs hoger ligt dan op de particuliere markt.Het voordeel van het kopen van een motor bij een vriend(in) is dat je de geschiedenis kent van de motor en hoe hij bereden is. Ook kan de vriendschap schelen in de prijs. Maar het nadeel is dat als de motor niet goed is dat ook vaak het einde van de vriendschap betekent.Bij het kopen van een motor via een advertenties moet je weten dat zo'n advertentie altijd het positieve verhaal vertelt. Gaan kijken loont de moeite. Ver van huis gaan kijken kan ook de moeite waard zijn, maar is nogal omslachtig. Zorg er voor dat je van tevoren weet waar je naartoe gaat. Overtuig je ervan dat het echt de moeite waard is om te gaan kijken.

Wat neem je mee?

Weet van tevoren alles over de motor die je zoekt. Goed voorbereid kan je gericht vragen stellen aan de verkoper. Ook kan je dan niet in de maling worden genomen. Lees oude tests en prent technische informatie in je hoofd. Ga na wat de richtprijs is volgens de ANWB-koerslijst. Neem ook je handige vriend(in) mee. Twee weten en zien meer dan één. Ga je met de auto, neem dan je motorkleding mee voor een proefrit.

De eerste indruk

Schademotor

Nog steeds worden er motoren met een krom frame verkocht. Gelukkig is een krom frame niet moeilijk te ontdekken. Let op onregelmatige slijtage van de banden. Is een band aan één kant meer versleten dan de andere kant, dan is er iets mis met frame of wielen. Kijk ook of voor- en achterwiel sporen nadat je gekeken hebt of het achterwiel met de kettingspanners gelijkmatig staat afgesteld. Dit doe je door een eind achter de motor te gaan staan en langs beide wielen te kijken. Let erop dat het stuur dan volledig recht staat. Liggen de wielen niet op één lijn, dan is de kans groot dat de motor krom is. Kijk of de voorvork goed in- en uitveert en of de vorkpoten in lijn staan. Is dit niet het geval dan kan de motor in het verleden een frontale botsing hebben gehad.

Hoe is het onderhoud?

Vraag naar een onderhoudsboekje, zeker bij particulieren maar ook bij dealers. Als de eigenaar het 'altijd zelf heeft gedaan' vraag dan of hij iets in motoren doet en of hij er verstand van heeft. Zo niet, vraag dan of hij gebruik maakt van een onderhoudsboek. Zo niet, vergeet het dan maar. De eigenaar weet dan niet hoe hij een motor moet onderhouden. Kijk verder of de motor schoon is, een droog blok heeft en of de ketting goed is afgesteld. Een droge ketting duidt niet op regelmatig onderhoud.

Wie is de eigenaar?

Een blinkende fiets wijst op een poetser. Een fiets met krassen op uitlaten, voetrusten en kuip delen wijst op een brokkenpiloot of een scheurder...

Het uiterlijk

Spuitwerk

Let op krassen en strategisch geplaatste stickers. Deze laatste kunnen krassen en scheuren verbergen. Een tankpad op de tank kan veel leed hebben voorkomen óf juist verbergen. Let ook op overspuitwerk. Zit de motor nog strak in de lak. Elke overspuitbeurt, hoe mooi en origineel ook, kan duiden op herstelde gebruikssporen maar ook op vroegere schade en dat kan een reden zijn om verder te kijken. Open de tankdop of kijk naar de onderzijde van de tank, een overgespoten tank valt dan meestal door de mand. Meer waard wordt de motor nooit als deze is overgespoten.

Elektra

Controleer het niveau van de accuvloeistof en kijk naar witte aanslag onderin de accu. Speur naar gerepareerde bedrading. Controleer of de bobine geen scheuren vertoont.

Velgen

Vooral aluminium velgen hebben in de winter van pekel te lijden. Is een wiel erg aangetast, of zijn de spaken van een gespaakt wiel erg verroest, dan is er meestal sprake geweest van slecht onderhoud.

Frame

Let goed op roest bij lasnaden. Vooral eind zeventigers en begin tachtigers willen hier nogal eens last van hebben. Kijk ook of er niet achteraf aan het frame gelast is.

Tellers en dergelijke

Let op krassen in het glas van de tellers, verkleurd tellerglas, afbladderende wijzerplaten, niet werkende controlelampjes, uitgelubberde knopjes en de kilometertellerstand. Een nieuw uitziende teller hoort uiteraard niet op een oude machine. Let erop dat de kilometerstand ook klopt met het uiterlijk van de motor. Een lage kilometerstand gaat niet samen met versleten remschijven en kaal gesleten handvatten en voetsteunen.

Het rijwielgedeelte I

Frame

Controleer het framenummer, dat moet overeenstemmen met het nummer op het kentekenbewijs. Grove beschadigingen op het frame kunnen duiden op vervelende zaken. Controleer het frame rond het balhoofd op barsten in de lak, dit kan een teken zijn dat het frame ontzet is.

Wielen

Controleer de speling op de lagers door het wiel op de as heen en weer te wrikken. Kijk of het wiel geen slag heeft en of alle spaken nog vast zitten.

Remmen

Remschijven met diepe groeven vreten remblokken en moeten vervangen worden. Controleer of de schijven niet slingeren als het voorwiel ronddraait. Zwevend opgehangen schijven mogen lichtjes rammelen en zijdelings kunnen bewegen.

Het rijwielgedeelte II

Voorvork

Druk de voorkant van de motor naar beneden en wrik de voorvork van voor naar achteren om te controleren of de balhoofdlagers en de voorvorkbussen nog in orde zijn. Het wiel moet je soepel van links naar rechts kunnen draaien zonder dat je zware punten voelt in het balhoofdlager. Bij versleten balhoofdlagers heeft het stuur vaak een vast punt in de rechtuitstand. Kijk of de keerringen onder de stofhoezen geen olie lekken en controleer de binnenste vorkpoten op putjes. Kijk of de voorvork na induwen weer mooi uit zijn vering komt.

Achtervork

Wrik de achtervork zijdelings heen en weer om de speling op de lagers te controleren. Licht de achtervork iets op als de motor op de middenbok staat. Merkbare speling duidt op een versleten ophanging van het veersysteem. Duw de motor aan de achterkant in de vering en kijk of hij weer netjes omhoog komt. De uitgaande beweging van de demper moet gedempt worden. Controleer de dempers op olielekkage. Oudere motoren hebben smeernippels op de brug. Kijk of deze gebruikt zijn. Roestspoortjes rond lagers duiden op een verregaande slijtage.

Banden

Kijk of de banden een normaal slijtpatroon vertonen. Scheurtjes in de wangen duiden op uitgedroogde, dus oude banden. Deze moeten vervangen worden. Ook banden met minder profiel dan 1,4 mm moet je vervangen. Banden die aan de zijkanten zijn weggesleten duidt op een te lage bandenspanning, een weggesleten middenvlak kan duiden op een te hoge bandenspanning. Een vierkante achterband heeft veel snelwegen gezien. Een voorband met onregelmatig opstaande profielstukjes duidt op een slecht afgestelde voorvork in combinatie met stevig remmen.

Het motorblok

Uiterlijk

Een mooi gepoetst blok betekent dat de eigenaar er vaak en regelmatig naar omgekeken heeft. Althans meestal. Let op natte, vette plekken rond cilinderkop, voetpakking en andere plaatsen waar olie langs niet goed afsluitende pakkingen of keerringen naar buiten kan komen.

Onderhoud

Kijk of het olieniveau op het juiste peil staat en wat voor kleur de olie heeft. Goud is goed. Dit betekent dat de olie recent is ververst. Zwarte olie duidt op te lang gebruik of bij machines met hoge kilometerstanden op zuigerveren die niet goed meer afsluiten.

Stationair lopen

Start de motor en laat hem een tijdje draaien. De motor moet redelijk stil klinken en mooi 'rond' lopen, dus zonder horten en stoten als de choke eraf is. Is de motor op temperatuur dan mag er geen rook uit de uitlaat(en) komen. Lichte waterdamp is bij lage buitentemperaturen normaal.

Geluiden

Mocht je het vermoeden hebben dat het blok rare geluiden maakt dan is dat meestal ook zo. Bij oudere machines wil je de distributieketting nog wel eens horen (een zacht ratelen). Ook de kleppen laten zich, vooral bij motoren met een onderliggende nokkenas zoals BMW of Moto Guzzi, ook nog wel eens horen in de vorm van zacht tikken dat stijgt en daalt met het motortoerental. Beide hoeven geen probleem te zijn. Vraag bij machines met een hoog kilometrage of de distributieketting al is vervangen. Net doen of je vreemde geluiden hoort, kan overigens ook geen kwaad. Je zal verrast zijn hoeveel verkopers zich beginnen te verontschuldigen voor bepaalde geluiden, omdat de motor 'nog een beurt moet hebben'. Het is logisch dat een dealer de motor pas een beurt geeft nadat de koop is gesloten.

De eigenaar

Particulier

Vraag de verkoper de oren van het hoofd en zoek uit wat voor iemand hij of zij is. Een paar voorbeelden. Wordt de motor dagelijks of alleen op zonnige zondagen gebruikt? Staat de motor droog en warm? Zijn er accessoires gemonteerd, zo ja waarom? Koffers mogen de prijs iets verhogen. Zijn er vooral korte of lange afstanden gereden? Het laatste verdient de voorkeur.

Dealer

Vraag naar garantie en de voorwaarden. Is het bedrijf aangesloten bij de Bovag?

Wees op je hoede...

Als de eigenaar niet wil dat je bij hem of haar thuis komt kijken. Er moet dan iets grondig mis zijn.

Als de eigenaar de motor maar heel kort gehad heeft. Er zijn dan slechts twee mogelijkheden:a) de motor bevalt niet en dat is niet erg ofb) de eigenaar heeft in korte tijd zoveel problemen met de motor gehad dat hij hem zo snel mogelijk en tegen elke prijs kwijt wil.Ben je handig dan kan je hier overigens wel je slag slaan. Dit geldt ook voor verkopers die de motor weg moeten doen, om wat voor reden dan ook.

Bij kilometerstanden die niet aansluiten op het uiterlijk van de motor. Vraag naar de papieren.

De proefrit

Erg belangrijk is de proefrit. Maak die dus altijd, wordt dit geweigerd (het kan zijn dat de motor niet verzekerd is) ga dan gewoon op zoek naar een ander. Stop halverwege een proefrit even en loop op je gemak nog eens een keer langs de motor. Bereid voor wat je gaat zeggen als je terugkomt bij de eigenaar.

Koop nooit bij twijfel

Koop nooit de eerste motor die je ziet. Je ziet heus motoren die nog véél mooier en beter zijn en waar je geen vraagtekens bij hoeft te zetten. Hier geldt dus niet het motto: tijd is geld, maar tijd spaart geld!Word ook niet verliefd op een motor, de verkoper ziet dat en de kans bestaat dat hij zijn vraagprijs vasthoudt. Liefde maakt ook blind en de kans dat je een miskoop begaat groter.


TSHIRTS MOTORCLUB !!!!


voorkant


achterkant

T-Shirt MCDR
maten M, L en XL

6,25

Wil je ook zo'n prachtig MCDR T-shirt?
Geef het even aan ons door.
Slechts nog enkele in voorraad. Op=Op!

MCDR SHOP!
Klik
hier


Badge 3,50



DÉ OPLOSSING VOOR PAIN IN THE ASS

Iedereen kent dat gevoel na een dag lang toeren. Een dood gevoel - of erger: brandende pijn - in het achterwerk. Je kunt dan zo'n duur zadel kopen. Een goedkopere oplossing is er ook: een Airhawk-zitkussen.

Langdurig in het zadel kan voor problemen zorgen. Stijfheid, branderig gevoel. De druk op de 'zitbotten' verstoort de bloedsomloop, wat tot gevoelloosheid of slapende benen kan leiden. Langdurig zitten is ook niet goed voor de gewrichten en de rug. Als je daar snel last van hebt, kan het Airhaw-kussen het verschil maken. Het kussen maakt gebruik van de gepatenteerde Airhawk Dry Flotation technologie. Deze techniek heeft dezelfde drukneutraliserende eigenschappen als water. Dankzij meervoudige luchtcellen wordt de druk gelijkmatig over het kussen verdeeld en een constante bloedsomloop gestimuleerd, zodat je langer - en comfortabeler - in je zadel kunt zitten.

Er bestaan drie modellen: Small voor de duo, Medium is voor de meeste motoren geschikt en Large is voor de bredere cruiserzadels.

De kussens zijn aan de onderzijde voorzien van een anti-slip laag en bevestigingslussen voor een stabiele, permanente bevestiging op het zadel.

Het Airhawk kussen is te koop bij alle MotoPort vestigingen en kost 119.

Surf ook eens naar de site van Airhawk

Hoe het werkt:
Airhawk kussen



Iets over verlichting

Motorfietsen van na
31 december 1996 moeten voorzien zijn van twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde die ambergeel licht moeten uitstralen. Richtingaanwijzers van motorfietsen van na 30 juni 1967 moeten knipperen.

Constant branden is dus verboden!

De verlichting aan de voorzijde (stads,- dim- en eventueel grootlicht) mag wel constant branden en moet geel of wit stralen. De achterlichten mogen alleen rood stralen. Het remlicht mag rood stralen of ambergeel. Ambergele reflectoren aan de zijkant zijn toegestaan. Verder mag er geen andere verlichting worden gevoerd.
Bron: Autoweek



Mistachterlicht op motoraanhanger?

De laatste dagen is er in de media veel aandacht geweest voor mistachterlichten op lichte aanhangers. De bezitters van niet-kentekenplichtige lichte aanhangwagens en caravans krijgen, ondanks de nu al geldende wettelijke verplichting, nog tot 1 juli 2006 de tijd om deze te voorzien van de vereiste mistachterlichten en (zij)markeringslichten.

Veel motorrijders die gebruik maken van een aanhanger achter hun motor verkeren nu in de veronderstelling dat ook zij een mistachterlicht op hun aanhanger moeten aanbrengen. Dit is echter niet het geval, zo heeft het Openbaar Ministerie tegenover de Motorrijders Actie groep (MAG) bevestigd.

Het artikel van het Voertuigreglement dat nu zo in de aandacht staat (artikel 5.13.51) gaat over aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg achter een personenauto, een bedrijfsauto en achter driewielige motorrijtuigen. Motorfietsen worden hierbij dus niet genoemd. Het Voertuigreglement zegt echter het volgende als het gaat over aanhangers achter motorfietsen:

Hoofdstuk 5. Permanente eisen

Afdeling 15: Aanhangwagens achter motorfietsen of bromfietsen

§ 10: Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.15.57

1. Aanhangwagens achter een motorfiets mogen zijn voorzien van:

a. één mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;

b. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

c. werklichten.

Kortom: het is voor aanhangers achter een motorfiets niet verplicht om een mistlicht te voeren, maar het mag wel.



Meer over de Motorclub en meer nieuws
Lees verder

© copyright 2006 - 2017

Template by Templatesfreelance.com